Een patiënt die een chiropractor bezoekt mag verwachten dat de zorg die wordt verleend kwalitatief goed is. Om de kwaliteit van deze zorg te toetsen en te borgen en de kennis en vaardigheden van de chiropractor te bevorderen is een visitatiesystematiek ontwikkeld.
Kwaliteitsdomeinen
De nadruk tijdens een visitatie ligt op de evaluatie van de geboden zorg en het professioneel functioneren (Orde van Medische Specialisten, OMS 2011). Het fundament van het visitatiemodel is het professioneel kwaliteitsprofiel. Dit profiel bestaat uit vier kwaliteitsdomeinen die in elke visitatie worden getoetst:
1. Evaluatie van zorgprocessen 2. Patiëntenperspectief 3. Praktijkorganisatie 4. Professionele ontwikkeling
Uitgangspunten hierbij zijn; Nederlandse wetgeving, de Nederlandse norm NEN-EN 16224, regelgeving binnen de SCN en binnen de beroepsvereniging waarbij de chiropractor is aangesloten. Aan de hand van verschillende instrumenten o.a., vragenlijsten, interviews, risico-inventarisatie & evaluatie, patiënten-enquête en dossieronderzoek, worden deze domeinen beoordeeld.
Visitatieverplichting
Visitatie is een intercollegiale doorlichting op locatie van de organisatie van het zorgverleningsproces.
Elke SCN geregistreerde chiropractor is verplicht deel te nemen aan visitatie. Visitatie is gemiddeld eens in de vijf jaar, per praktijk waar men werkzaam is. De visitatie heeft betrekking op alle in de praktijk werkzame chiropractoren.
Inplannen visitatie
Het secretariaat ondersteunt de visitatiecommissie en informeert de praktijkeigenaar wanneer de visitatie wordt ingepland. De beschikbaarheid van de visiteurs is hierbij bepalend.
Visitatiecommissie Marie-Louise Stassen, voorzitter
Barbara Bouman-van de Sande
Els Claassen
Ayelet Eiloz
Heather Hanson Suzanne Jasperse
Jorieke Koel
Rogier Koel
Michelle Kuijsten Nikki Robinson Martijn van der Schouw Esther Frijters, secretaris
Contact
« Vorige pagina
Neem dan contact met ons op.